Interviuri

Interviu Black Button Books: „Am constatat cu uimire că suntem prima editură din România fondată și condusă de femei.”

Black Button Books este singura editură din România fondată și condusă de femei, care s-a făcut cunoscută pe piața românească de carte cu niște titluri foarte puternice de nonficțiune, care abordează subiecte precum rasismul sau feminismul.

Am stat de vorbă cu Elena Marcu, Ana Bulgăr și Anca Dumitrescu despre ce înseamnă să fii femeie-editor într-o țară est-europeană, despre cum au trecut prin perioada Stării de Urgență și ce compromisuri au făcut și despre cum a influențat mediatizarea problemelor actuale din S.U.A. vânzarea de nonficțiune în România.

Editura Black Button Books are patru ani de viață. Încă de la început ați publicat niște titluri cu subiecte tari, puternice: feminism, rasism și nu numai. De ce ați ales să mergeți pe această nișă? Ați simțit că lipsesc genul acesta de titluri din piața de carte românească?

Poată că nișă n-ar fi neapărat cuvântul pe care l-am alege să ne descriem cărțile. Toate aceste subiecte compun caleidoscopic realitatea imediată. Doar ignorarea lor, a lumii din spatele lor, a oamenilor din spatele lor le plasează într-o nișă, altfel ele ocupă spațiul propriu în jurul nostru și merită să li se acorde același spațiu și în literatură.

La început, o parte dintre titlurile pe care ni le doream publicate lipseau de pe piață și ne-am hotărât să le publicăm noi, dar, în plus, ne-am dorit să existe o poziție asumată atât la nivel de program editorial, cât și la nivel de limbaj, de conversație, ne-am dorit să pornim un dialog. Și din multe puncte de vedere, probabil că am contribuit cumva la asta.

Cum este să fii femeie-editor într-o țară est-europeană? Ați fost vreodată discriminate din cauza asta?

Când am lansat Black Button Books, am constatat cu uimire că suntem prima editură din România fondată și condusă de femei. Ceea ce spune multe. Există infinit mai multe femei care animă și populează piața de carte, atât la nivel național, cât și la nivel internațional, dar există infinit mai puține femei în funcții de management în această industrie și chiar și mai puține cu statut de partenere/ fondatoare.

Am constatat cu uimire că suntem prima editură din România fondată și condusă de femei. Ceea ce spune multe.

Uneori discriminarea poate să nu se manifeste în cele mai stridente moduri, dar iată că e parte din establishmentul instituțional al lumii editoriale și al multor alte industrii.

Cum se vând cărțile despre feminism într-o țară unde până și femeile au o gândire misogină?

Cărțile despre feminism au demarat foarte greoi, dar încet, încet, încep să fie descoperite și să-și facă loc pe rafturile cititorilor. Suntem convinse că astfel de cărți pot schimba mentalități, credem cu tărie că schimbul de idei și expunerea la informație, la perspective diverse care fac apel deopotrivă la gândirea critică și la empatie poate deschide un canal de comunicare până de curând obturat de atâția factori. Mai e foarte mult de muncă, dar lucrurile par să se miște în direcția corectă

Cărțile despre feminism au demarat foarte greoi, dar încet, încet, încep să fie descoperite și să-și facă loc pe rafturile cititorilor.

Credeți că ar fi benefic pentru tineri să fie difuzate prin școli/licee manifeste precum Feminist(ă), Feminiști?

Cu siguranță. Feminist(ă), Feminiști, de Chimamanda Ngozi Adichie, de pildă, a fost deja introdusă în programa școlară a liceelor suedeze unde a avut un impact pozitiv. Așa că un precedent european deja există.

În manualele școlare de la noi din țară se regăsesc cu precădere texte scrise de bărbați și, deopotrivă, extrem de puține texte contemporane. În felul acesta, mult dezbătuta normalitate e înfățișată deformat, liniar și desuet.

În manualele școlare de la noi din țară se regăsesc cu precădere texte scrise de bărbați și, deopotrivă, extrem de puține texte contemporane.

Lipsa de echilibru din materialele educative la vârste fragede poate lua forma unei viitoarea societăți civile la fel de lipsită de echilibru. Prin urmare, e necesară introducerea în programa școlară a unor perspective diverse astfel încât copiii și adolescenții să își poată forma păreri pertinente și documentate. Posibilitatea de a fi racordați la texte care descriu realitatea din jurul lor, explorarea diferitor culturi și stiluri literare, toate acestea sunt doar câteva motive pentru care facem ceea ce facem în fiecare zi. Încercăm să contribuim cum putem, prin ceea ce publicăm, prin organizarea unor evenimente ca Școala feministă de vară și așa mai departe.

E necesară introducerea în programa școlară a unor perspective diverse astfel încât copiii și adolescenții să își poată forma păreri pertinente și documentate

Care este cartea voastră preferată/proiectul vostru de suflet din portofoliul BlackButtonBooks?

Atunci când lucrezi zi de zi la titlurile publicate, când le alegi, când traduci mare parte din ele, când le redactezi, când le dai Bunul de tipar în tipografie, când le cari cu brațele la depozit, când faci toate livrările, e complicat să alegi un proiect anume. Pentru că noi publicăm un număr mic de cărți în fiecare an, toate proiectele conțin un element profund subiectiv, toate proiectele sunt alegerile noastre personale.

Toate proiectele noastre conțin un element profund subiectiv.

Care era viziunea editurii în urmă cu patru ani și care este acum? S-a schimbat ceva?

Viziunea editurii acum patru ani e cea care se regăsește în toate răspunsurile de mai sus. E dorința de a oferi un spațiu perspectivelor care au nevoie de el și de a ne oferi, nouă, cititorilor, un spațiu de gândire și de alegere.

S-au schimbat multe lucruri din 2016, dar nu și convingerile cu care am pornit. În continuare ne propunem să rămânem atente la ce se întâmplă în jur și să facem editura să rămână mereu relevantă.

Perioada asta e extrem de dificilă. Piața de carte a scăzut cu aproximativ 80%. Cum rezistați?

E o perioadă extrem de complicată. Am muncit de trei ori mai mult în redacție pentru de trei ori mai puține rezultate. Vânzările sunt la nivelul celor de acum doi ani, când aveam doar 17-18 titluri, ceea ce a lovit puțin în multe aspecte ale muncii și ale vieții noastre.

Există conexiunea pe care o avem cu comunitatea noastră de cititori care, până în acest moment, ne-a ținut pe linia de plutire. E important să fim atenți unii la ceilalți, la spațiul mental pe care oamenii îi au pentru lectură, la ce alegeri le oferim atunci când mintea tuturor e puțin învinețită de situația în care ne aflăm. Suntem extrem de recunoscătoare pentru susținerea pe care am primit-o până acum de la toți cei care își doresc să rezistăm, ca să folosim termenul deopotrivă temut, exact și optimist.

Comunitatea noastră de cititori ne-a ținut pe linia de plutire.

Mediatizarea problemelor din S.U.A. influențează vânzarea cărților despre diferențele de gen și cele rasiale?

Incidentele din Statele Unite ale Americii au influențat cumva vânzările, dar în mod absolut firesc, contextul socio-economic actual încurajează mai degrabă precauția cumpărătorului, iar cărțile nu sunt tocmai produse necesare subzistenței.

Recomandați trei cărți care v-au ținut pe linia de plutire în perioada stării de urgență.

Cărțile care ne-au ținut pe linia de plutire sunt cărțile la care am lucrat în pandemie: Va veni focul, de James Baldwin, Mama tuturor întrebărilor, de Rebecca Solnit, Dicționarul refacerii, de John Freeman, Asta nu-ți aparține/ Părinții mei: O introducere, de Aleksandar Hemon și cărțile la care lucrăm: Marii încrezători, de Rebecca Makkai, America nu e acasă, de Elaine Castillo, Generozitatea zânei mării, de Denis Johnson și primul proiect de crowdfunding pe care o să-l lansăm chiar mâine: Barem identitar. Prejudecăți colective, realității personale, un volum colectiv cu 13 autoare și autori despre conceptele identitare și impactul lor. Așa că wish us luck! 🙂

Puteți comanda cărțile Black Button Books de aici.

*Dacă ți-a plăcut acest interviu, nu uita să dai un share. 🙂

Dacă ți-a plăcut articolul, poți să-l dai mai departe:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

S-ar putea să-ți placă și...