Cărți

6 idei-cheie din „Powered by storytelling” pentru a ajunge un bun povestitor

Murray Nossel este profesor al Programului de Medicină Narativă de la Universitatea Columbia și documentarist nominalizat la Premiile Oscar (Why Can’t We Be a Family Again?, apărut în 2002), fondatorul și directorul Narativ, o firmă cu sedii în New York și Londra, specializată în predarea noțiunilor de storytelling în companii. Cea mai nouă carte semnată de el este Powered by storytelling (apărută la Ed. Publica, în 2018), unde ne demonstrează că fiecare om poate să fie un bun povestitor, dacă urmează șapte pași simpli:

  1. Ascultă;
  2. Identifică care sunt barierele tale de ascultare;
  3. Elimină barierele;
  4. Amintește de moștenirea ta;
  5. Spune ce s-a întâmplat (treci prin toate cele cinci simțuri);
  6. Găsește-ți finalul;
  7. Intră în conexiune cu publicul său.

Tips-urile utile și metodele pe care le propune Murray Nossel te ajută să îți exprimi cât mai bine povestea din spatele produsului pe care îl vinzi, să treci de barierele emoționale pe care ți le impui, să te conectezi cu publicul tău și să-i convingi că produsul pe care-l prezinți este cel mai bun de pe piață.

Am extras din Powered by storytelling două metode de a construi o poveste, pe care le consider atât utile, cât și provocatoare:

Primul este metoda sau exercițiul bunicilor: ai trei minute pentru a te prezenta ca fiind unul dintre bunicii tăi. Trebuie să vorbești la persoana întâi, să spui cum te numești, unde te-ai născut, ce vârstă ai, iar dacă ai murit, trebuie să menționezi unde și din ce cauză.

„Exercițiul bunicilorˮ a devenit un mijloc eficace de extragere a poveștii personale din cadrul unui context istoric mai amplu, într-o manieră initimă și emoțională.

A doua se numește metoda Ce s-a întâmplat?: trebuie să povestești o întâmplare așa cum ai văzut-o, auzit-o, mirosit-o, gustat-o și atins-o. Astfel excluzi judecățile, comentariile, opiniile, criticile, și te bazezi doar pe puterile tale de descriere a faptelor.

Când relatăm ceva folosind metoda „Ce s-a întâmplat?ˮ, folosim cel mai bun tip de ascultare și de povestire, deoarece, într-un fel, creăm povestea împreună cu ascultătorii.

6 idei-cheie evidențiate de Murray Nossel:

  1. Spune ce s-a întâmplat în funcție de cele cinci simțuri. Dacă nu se poate auzi, gusta, mirosi, atinge și/sau vedea, înseamnă că nu s-a întâmplat;
  2. Elimină toate interpretările, opiniile, judecățile, sentimentele și orice alte lucruri pe care camera video „Ce s-a întâmplat?ˮ nu le-ar fi putut vedea;
  3. Fără comentarii moralizatoare sau lecții învățate. Acestea nu își iau locul în poveste. Lasă-i pe ascultători să-și extragă singuri morala sau învățămintele;
  4. Ai încredere în capacitatea ascultătorilor de a-ți înțelege mesajul și mulțumește-te să descrii doar ce ți s-a întâmplat;
  5. Această metodă cere disciplină și exercițiu. Perseverează! Va merita efortul;
  6. Obiectivul povestirii este să te conectezi cu ascultătorii. Când spui ce s-a întâmplat, acestă conexiune e liberă să apară. Dacă ceilalți au întrebări, doresc să înceapă un dialog sau chiar să-și spună propria poveste, după ce tu ai terminat de relatat, știi că s-a creat o legătură.

Aveam în plan să îmi deschid blogul de vreo jumătate de an. La scurt timp după ce am citit Powered by storytelling, m-am hotărât să fac acest pas și să îmi cumpăr domeniul online. Încă nu îmi vine să cred cât de mult m-a motivat și m-a influențat o cărțulie de 200 și un pic de pagini.

Dacă ți-a plăcut articolul, poți să-l dai mai departe:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

S-ar putea să-ți placă și...